最新情報

2020/11/28

  • 過去問対策

慶応義塾大学医学部2013年度英語入学試験 長文総合

慶応義塾大学医学部医学科過去問研究

2013年度慶応義塾大学医学部英語入試問題

こんにちは 慶應義塾大学医学部受験を専門に指導しています宮本です。2013年度では、昨年度出題の整序英作文が姿を消しました。大問4題構成で[1]~[3]450words~650wordsの課題文による長文総合は例年通りですが、[4]の英問英答に代わって自由英作文が出題されました。読解力と英文構成能力を問う出題傾向にさらに重きが置かれるようになっています。

今回は [1]の学歴と成功に関する課題文の長文総合問題を解説します。英文問題としてだけではなく非常に興味を引くテーマです。

2013年度慶応義塾大学医学部英語入学試験 長文総合

 

解説・解答

1.解説解答

1. 本文中の(ア)~(コ)に入れるのにふさわしい単語になるように解答欄のつづりを完成させなさい。(活字体を使うこと)
(ア)(イ).
Education is a great predictor of future(ア) – college graduates earn much more than high school, and those with graduate degrees tend to do better financially than thos (イ).
 
ア解説
-以下の文college graduates earn much more than high school
大卒は高卒より多くの収入を得るより 収入が入る。

収入:(an) income; earningsのうち earn an income 《of》より アはincome

 
イ解説
those with graduate degrees tend to do better financially than thos (イ).
those with graduate degrees :学士取得者とそうでない者との比較なので withに対してイはwithout
 
ウ解説
There is also very good evidence from various studies that socioeconomic status is relevant to health. But this doesn’t (ウ) mean that getting more education will make you live longer.

be relevant to:関連性がある
this doesn’t (ウ) mean:助動詞の後,動詞の前に位置するので文飾語の副詞が入る

社会経済地位は健康に関連するということが様々な研究により明らかになっている。しかしが非常に正当な証拠が、いろいろな研究からもあります。 これは(文意より)必ずしも高学歴をえることでより長生きできることを意味するわけではない。
ウ答   necessaily
 
エ解説
It is usually difficult to separate the influences of education fom (エ) of intelligence, because smarter individuals generally tend to spend longe in education.
separate A from B:AとBとを区別する より the influences of educationと influences of intelligenceを区別する
名詞の繰り返しを避けるために the influences の代わりに thoseを用いる
教育の影響と知性の影響とを区別することは普通難しいものだ。なぜならより賢明な個人は一般に多くの時間を教育に費やす傾向があるからだ。
エ答  those
 
解説
About two-thirds graduated from college, with many of them going on to get graduate degrees. That left many others who did not go to or (オ) college.
,with many of them going on to get graduate degreesは付帯事情を表す独立分詞構文でwithを添えた形をとることも多い。

前文で「学位をえるために大学に進学し卒業した」あるので、
did not go to or (オ) college:go to college or finish college 大学へ進学しなかったか大学をやめたでオにはfinishが入る
オ答 finish
 
解説
(カ) than a third of those in college graduated with honors, so it seems that even though they were intelligent, many of them did not try very hard.
graduate with honors:優等で卒業する

前文 In fact, of those who started college, fifty-three men dropped out! より Fewer than a third  3分の1より少ない
カ答  Fewer
 
キ ク解説
The better-educated subjects did tend to be healthier and live a little longer, but this was not an important factor in (キ) with other personal and social predictors of health and long life that often went (ク) with success in school.
in comparison with:~に比して ~に照らすと
go along with:(人・案などに)賛成[同調]する, 協力する
キ答 comparison ク答 along 
 
解説
The better-educated were more productive as they aged; they were more successful in their (ケ) and more likely to continue to work, grow personally, be creative, and “do” things.
in their とあるので 複数形
ケ 答 careers
 
コ 解説
Those subjects who went on to be better educated, more successful, and healthier had parents who were better educated and more successful (コ).
~had parents who were better educated and more successful themselves.自分自身が高学歴でより成功していた両親をもっていた
コ答 themselves

2.解説解答

2 下線部分(1)を日本語に訳しなさい。
解説
(1)They were all smart, but many things in life mattered more than intelligence in determining which of them would become highly educated.
matter [自動詞]:問題となる,重要である
in determining~:~を決定する際に
 
解答
彼らはみな頭が良かったが、彼らの内の誰が高学歴になるかを決定する際に、人生において多くのことが知性よりも重要だった。

3.解説解答

3 下線部分(2)を日本語に訳しなさい。
解説
(2)Rather, they were successful because they were the kind of persistent people who were better able and better motivated to navigate life’s personal and social challenges.
persistent:[形容詞]しつこい,根気のある
motivate:他動詞   be motivated:モチベーションが高い
challenge:(人の闘志をあおり奮起させるような)仕事の難しさ,手応え
 
解答
むしろ 彼らは人生における個人的および社会的困難を切り抜ける能力と意欲が人よりも勝っている根気のあるたぐいの人々だったので、成功したのだ。

4.解説解答

4 下線部分(3)を日本語に訳しなさい。
(3)Such high expectations and supportive social environments then combined with the inherent characteristics of certain children to help push them down healthier pathways of life.
解説
combine with + A + to: Aと結びついて(混ざって)to 以下となる
inherent:[形容詞](性質・属性などが)本来備わっている,固有の(intrinsic)
then:その成り行き(結果)として
 
解答
そのような高い期待と協力的な社会環境が、ある一定の子ども達の生来の性格と結びついて、より健康的な人生を進むのを後押しするのに役立つ結果となった。

5.解説解答

5 According to the passage, two of the following statements are false. Which ones are they?
(A) The more highly educated someone is, the higher their earnings are likely to be.
(B) One reason why those with more education tend to live longer is that they have a better knowledge of health issues than their less well-educated peers.
(C) An accurate prediction of someone’s academic record can be made on the basis of their intelligence.
(D) Educatin level has to be considered in combination with various other factors in predicting how long someone will live.
(E) Childre are unlikely to mirror their parents in terms of their future success and health.
解説
(C) An accurate prediction of someone’s academic record can be made on the basis of their intelligence.

academic record学業成績証明書

学業成績証明の正確な予測は、彼らの知性に基づいてなされるはずだ。
下線部分(1)They were all smart, but many things in life mattered more than intelligence in determining which of them would become highly educated. より false
 
(E) Children are unlikely to mirror their parents in terms of their future success and health.
自分たちの将来の成功と健康の面で、子ども達は自分の両親を反映しそうにない。
Those subjects who went on to be better educated, more successful, and healthier had parents who were better educated and more successful themselves.とあるので false.
 
答え   C,E

各種お問い合わせにつきましては、下記よりお気楽にお問い合わせください。

お問い合わせはこちら

オンライン家庭教師も在籍中!「お問い合わせ種別」の欄を選択ください。

営業時間:AM 10:00 〜PM 9:00